femkebekius.reismee.nl

Sponsor een wiskundeboek!

Beste vrienden en familie,

Ik ben inmiddels alweer 3 maanden in Rwanda waar ik naast lesgeven het (wiskunde)onderwijs op een middelbare school, de King David Academy, verder aan het ontwikkelen ben. Het onderwijs hier is voornamelijk gericht op theorie in je hoofd stampen door middel van overschrijven van het schoolbord. Mijn voornaamste doel is om een verandering in te zetten waarbij het onderwijs meer gericht is op het ook daadwerkelijk begrijpen van de theorie. Hier volgen een paar voorbeelden van de dingen die ik heb gedaan:

• Er zijn meetingen waarin we discussiëren over manieren van lesgeven, hoe zorgen we ervoor dat de leerling de lesstof begrijpt? Het belangrijkste punt hier is dat de leraren met elkaar in discussie gaan en zo van elkaar leren.
  • Gebruik van praktische middelen tijdens de les wordt gestimuleerd, bijvoorbeeld proefjes bij Scheikunde en Natuurkunde, maar ook een filmpje van de planeten bij Aardrijkskunde.
  • Tijdens de les worden opgaven gemaakt door de leerlingen terwijl de docent nog in het lokaal is en kunnen ze dus vragen stellen.
  • Examens worden afgestemd op datgene wat er tijdens de lessen besproken is. Ook wordt het niveau langzaam opgebouwd en zijn de examens korter geworden.
  • Opgaven en toetsen worden besproken met de leerlingen of er wordt een correctiemodel aangeleverd.
  • Inzetten van het tutorsysteem: tutoren helpen hun klasgenoten door (voornamelijk in de avond) extra uitleg te geven en discussies te leiden.

Naast deze punten zou de aanschaf van voldoende wiskundeboeken het lesgeven voor zowel docent als leerling een stuk makkelijker maken. Op dit moment is de leerling volledig afhankelijk van dat wat de docent op het bord schrijft. De paar boeken die er in de bibliotheek zijn, zijn lang niet genoeg voor alle leerlingen. Leren voor een examen is lastig op deze manier. Ook van de docent wordt veel gevraagd omdat alle informatie van hem of haar moet komen. Wat ik graag zou willen achterlaten is een groot aantal wiskundeboeken met het juiste curriculum voor Rwanda, voor alle verschillende klassen.

Het systeem wat ik wil gaan invoeren werkt als volgt:

• De docent neemt de wiskundeboeken mee naar de klas als hij gaat lesgeven.
  • De leerlingen delen met zijn tweeën een boek tijdens de les. Hieruit kunnen ze opgaven maken, een extra voorbeeld bekijken en de theorie nog een keer bestuderen.
  • Na de les neemt de leraar de boeken mee terug naar de bibliotheek.
  • Leerlingen kunnen tijdens tussenuren of na de lessen de boeken in de bibliotheek gebruiken.
  • Antwoordenboeken zijn ook in de bibliotheek te vinden.

Om dit systeem te realiseren wil ik de volgende aantallen boeken aanschaffen:

Onderbouw:

• jaar 1: 25 boeken € 7,- per stuk, 10 antwoordenboeken € 5,- per stuk.
  • jaar 2: 25 boeken € 7,- per stuk, 10 antwoordenboeken € 5,- per stuk.
  • jaar 3: 25 boeken € 7,- per stuk, 10 antwoordenboeken € 5,- per stuk.

Bovenbouw:

• jaar 4+5+6: 50 boeken € 27,- per stuk (antwoorden staan achterin).

Totale kosten: € 2025,-

Door een boek of meerdere boeken te sponsoren kun je een bijdrage leveren aan het project waar ik mee bezig ben. Ik heb contact met de uitgevers van de boeken hier in Rwanda en ga ervoor zorgen dat de boeken goed terecht komen. Dit initiatief is in samenwerking met Stichting Rwanda Solidair (www.stichtingrwandasolidair.nl). Zij hebben verschillende projecten op de school georganiseerd zoals het inrichten van een computerlokaal en een bibliotheek.

Elke bijdrage, hoe klein ook, is zeer welkom! Je kunt een bedrag overmaken op rekeningnummer 8914225 t.n.v. F. A. Bekius t.a.v. "wiskundeboek".

Schroom niet om dit mailtje door de sturen naar andere mensen.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes uit Kigali,